Bokbloggsjerka 14-17 september: Genrepreferens

Fredag igen, alltså dags för en ny jerka från Annika. Frågan lyder: Vad är det som lockar dig att läsa den genre/de genrer som du föredrar?

Jag älskar fantasy. Ända sedan jag var ganska liten. Fantastiska världar, magi, varelser vi aldrig tidigare mött. Stora äventyr, mörker, ljus och allt det där. Jag gillar även att berättelsen ofta spänner över lång tid och över flera böcker. Att följa karaktärerna och se hur de förändras och hur deras relationer förändras, hur deras val påverkar och så vidare.

Fantasy beskylls ofta för att vara eskapistiskt, men det är just det jag gillar med det. Att bara försvinna in i en helt annan värld. Sen gillar jag även att läsa genren eftersom det är fantasy som jag själv skriver.

Generationsdramer gillar jag också (kan man kalla dem för en genre?). Det går egentligen ganska bra ihop med ett av skälen till att jag gillar fantasy. Att de oftast spänner över lång tid och flera generationer. Det är något sorgligt över det hela, förgängligheten. Det tilltalar mig i alla fall.

13 comments on “Bokbloggsjerka 14-17 september: Genrepreferens

  1. Jag läser fantasy av samma anledning, för att få komma bort från den här världen ett tag, förflytta sig till helt nya världar🙂

  2. Lena skriver:

    Att få uppleva andra världar, tider och miljöer i en bok är så givande!

  3. Jag svarade också fantasy, och att det är just verklighetsflykten som lockar! En annan värld där allt är möjligt – det är fantastiskt.

  4. Monika skriver:

    Generationsromaner ja. Det uppskattar jag också. Det är något speciellt med att följa en släkt över flera generationer och se vilka konsekvenser alla val får.

  5. Sara Pepparkaka skriver:

    Här är en till som gärna flyr in i böcker.

  6. Helenas bokhylla skriver:

    Jag är visserligen kanske mer inne på urban fantasy, men eskapismen förstår jag likväl!

  7. Generationsromanen är en genre som jag tycker väldigt mycket om men tyvärr läser allt för sällan. Måste bli ändring på det🙂

  8. Boklusen skriver:

    Jag gillar också generationsromaner, särskilt då man gillar personerna man följer. Då kan det kännas lite sorgligt om någon dör, tills dess att man slukas upp av nästa person.

  9. bloggbohemen skriver:

    Fantasy har jag riktigt svårt för, men så är jag ju en realismdiggare.🙂

  10. C.R.M. Nilsson skriver:

    Jag håller med dig allt gällande fantasy. Jag tycker också om generationsromaner.

  11. ladywindermere83 skriver:

    En bra fantasy-bok är faktiskt bland det bästa som finns!🙂

  12. Henrik Johansson skriver:

    Jag läser också för att ”fly” från verkligheten, och då passar ju fantasy fint, även om det blivit mindre på sistone. Egentligen gillar jag att läsa mastodontromaner också, men jag väljer för det mesta något mer snabbläst.

  13. jag gillar också fantasy, av samma anledningar som du🙂 Skriver även fantasyinspirerat själv.

Kommentera

