Bokbloggsjerka 7-11 september

Lätt fråga i veckans jerka: Vad läser du nu?

The City & The City av China Miéville. Är bara två kapitel in i boken än så länge så här kommer baksidestexten:

When the body of a murdered woman is found in the extraordinary, decaying city of Bes el, somewhere at the edge of Europe, it looks like a routine case for Inspector Tyador Borlu of the Extreme Crime Squad. But as he probes, the evidence begins to point to conspiracies far stranger, and more deadly, than anything he could have imagined. Soon his work puts him and those he cares for in danger. Borlu must travel to the only metropolis on Earth as strange as his own, across a border like no other.

With shades of Kafka and Philip K. Dick, Raymond Chandler and 1984 , ”The City & The City” is a murder mystery taken to dazzling metaphysical and artistic heights.

13 comments on “Bokbloggsjerka 7-11 september

  1. Chicken skriver:

    det låter spännande. älskar titeln😀 btw: var ligger Bes el?

  2. Monika skriver:

    En helt okänd författare för mig, men det låter väldigt intressant.

  3. C.R.M. Nilsson skriver:

    China Miéville är en författare jag har hört talas om, men aldrig läst. Ska bli spännande att se vad du tycker om honom🙂

    • fiberglasodin skriver:

      Har läst Kraken av honom tidigare. Bra, men lite små jobbig tyckte jag. Kanske mycket på grund av London slang som tar lite tid att få grepp om. Men Miéville känns väldigt orginel i alla fall, vilket gör att jag gärna ger honom en andra chans.

  4. Lena skriver:

    Känner inte till författaren, men det kan allt vara något för mig!

  5. Sara Pepparkaka skriver:

    Är det här en sån där superlång bok? Den enda bok av Miéville jag sett tidigare var mycket lång. MYCKET lång.

    • fiberglasodin skriver:

      Nja, till sidantal är den inte så farligt lång. Läste dock Kraken för ett tag sedan och den kändes ganska lång, lite komplicerad så där så det tog lång tid att läsa.

  6. Henrik Johansson skriver:

    Kul! Jag har Kraken stående i bokhyllan, men har inte fått tummen ur på den än.

    • fiberglasodin skriver:

      Kraken har jag läst tidigare, som jag nämnt i några svar här nu. Men låter dig bilda en egen uppfattning av den🙂 Men jag gillar Miéville för hans orginalitet, helt klart.

  7. annelie skriver:

    Jag tror bestämt jag måste kolla upp den här boken lite närmare🙂

  8. Den lät väldigt spännande!🙂

  9. Helenas bokhylla skriver:

    Aldrig hört talas om men den låter spännande!

Kommentera

