Tematrio – Herrarnas tur

I veckans tematrio från Lyran så är det herrarna som står på tur och vi ombeds berätta om tre böcker med mansnamn i titlarna. Vilket visade sig vara lite klurigt eftersom jag använde mig av de flesta jag hade i bokhyllan i en tidigare tematrio om efternamn.

1. Jag drar till med en klassiker direkt. Dorians Greys porträtt av Oscar Wilde. Kan man något annat än att älska Oscar Wilde. Antagligen. Men jag gillar honom. Och så även boken. Den vackre Dorian ger sin själ för att inte åldras. Men porträttet av honom på vinden blir en plågsam påminnelse av hans uppgörelse och det speglar inte bara tidens förfall men även förfallet av hans egna mörka gärningar.

2. Som tvåa (fast egentligen har rangordningen ingen betydelse här) går Matthew Pearls The Dante Club in. En bok som jag känner att jag borde läsa om. Det var inte så många år sedan jag läste den men jag var inne i något av en svacka när jag gjorde det och detta kan ha färgat min upplevelse av boken. För jag tyckte att den var ganska seg. En liten grupp av poeter och proffessorer vid Harvard, året är 1865. De arbetar med den första amerikanska versionen av Den gudomliga komedin av Dante. Men snart härjar en mördare i universitetsvärdlen, och denne verkar få sin inspiration av Skärselden från Den gudomliga komedin.

3. Jag trixar och fuskar till det med Sara Stridsbergs Darling River. Det fanns en gång en man med namnet River. Phoenix. Så där. Fast Stridsbergs bok har inget med denne att göra. Boken drar istället sin inspiration från Lolita och berättar om Dolores som f’ärdas längs nattens vägar i en Jaguar tillsammans med sin styvfar. Läste ut boken idag och funderar på om det kommer att bli ett blogginlägg om den eller inte. Tyckte om den fram till ungefär hälften. Sen kändes det mest som att det var för mycket. För mycket blod och gegga. För mycket poetisk prosa.

5 comments on “Tematrio – Herrarnas tur

  1. Lena skriver:

    Idel nya titlar. Kul!

  2. Maria skriver:

    Danteklubben har jag läst. Inte så dum alls men ja, kanske lite seg. Skulle gärna läsa mer av författaren,

  3. TinaO skriver:

    Dorian Gray har jag ju inte läst! Bra med en påminnelse till nästa klassikerutmaning. Och så gillar jag ditt fusk!😀

  4. Henrik Johansson skriver:

    Just Dorian Greys porträtt har jag inte läst, så det borde jag ju göra. Jag gillar också Oscar Wilde, främst för språket! Darling RIver var väl rätt bra, men jag tycker nog den är överskattad.

  5. C.R.M. Nilsson skriver:

    Dorian Greys porträtt är en av mina favoriter😀

    Jag köpte nästan Danteklubben för ett tag sedan, i tron att det var en annan bok, men jag lät bli.

Kommentera

