Tematrio – Damernas tur

Nu är det damernas tur i tematrion och Lyran ber oss berätta om tre böcker som har kvinnoförnamn i titlarna.

1.Eftersom det inte var alltför länge sedan jag läste och skrev om Daphne du Mauriers Rebecca, så tänkte jag inte ta upp den här. Direkt. Däremot så tänkte jag börja med att nämna Rebeccas hemligheter, Sally Beaumans fortsättning –  eller vad man vill kalla det – på du Mauriers verk. Jag läste den för en himla massa år sedan, långt innan jag läste Rebecca, men den väckte helt klart min fascination för denna mytomspunna varelse och huset Manderley.

Baksidestext: På tjugoårsdagen av den vackra Rebecca de Winters död får familjens vän, överste Arther Julyan, ta emot ett anonymt paket som innehåller en svart anteckningsbok med de handskrivna orden ”Berättelsen om Rebecca” på första sidan. Den innehåller också två bilder, ett foto av Rebecca som barn och ett vykort som föreställer det storslagna godset Manderley, dår hon som gift kom att bo. Är det en vålnad som hemsöker de efterlevande? Arthur Julyan har länge levt med vetskapen att rättvisa kanske inte skipades när Rebecca de Winter så mystiskt försvann. Vad skedde där på Manderley? Vem bar ansvaret för den vackra Rebeccas död?

Helt klart en läsvärd bok för de som inte kan få nog av den gåtfulla Rebecca och vill veta mer om henne. Som sagt, var ganska länge sedan jag läste denna boken, men jag tyckte mycket om den när jag gjorde det. Kanske blir en omläsning för mig nu när jag faktiskt har läst Rebecca.

2. Sarah av JT LeRoy. Handlar om en tonårig pojke som sedan barnsben klätt sig i kvinnokläder. Han färdas med sin prostituerade mamma Sarah och deras hem är olika motell längs USAs vägar.  På bokens baksida kan man läsa att det är en självbiografisk historia om den unge JT, ett ”humoristiskt och tragiskt porträtt av en ung pojkes upplevelser som son till en så kallad truckerhora”. Problemet var väl bara att efter att LeRoy hade gett ut några böcker (detta var debuten) så uppdagades det att han själv var en fiktiv karaktär. JT LeRoy fanns inte. Det var två kvinnor som stod bakom namnet, Laura Albert var författaren och hennes pojkväns styvsyster spelade den androgyne och skygge JT när han visade sig ute bland folk.

Hur som helst tyckte jag att boken var bra när jag läste den. Det var dock innan det uppdagades att JT LeRoy inte fanns, så jag vet inte riktigt vad jag skulle ha tyckt om boken idag om jag läst den.

3. Lolita av Vladimir Nabokov. Kändes aktuellt (för mig personligen) att ta upp denna boken eftersom jag just nu håller på med Sara Stridsbergs Darling River.

Lolita, light of my life, fire of my loins. My sin, my soul. En medelålders mans kärlek och besatthet till sin tonåriga styvdotter.

Jag tyckte boken var fantastisk när jag läste den, vacker och äcklande på samma gång. Finns det någon mer patetisk varelse än Humbert Humbert? Men ändå har jag svårt för att inte lida med honom. (Dock har jag svårt för att inte se Jeremy Irons framför mig när jag tänker på honom). Det är fascinerande med berättare som man egentligen borde avsky.

6 comments on “Tematrio – Damernas tur

  1. Lottens Bokblogg skriver:

    Både Lolita och den ursprungliga Rebecca funderade jag på att ta med. Uppföljaren (eller vad man ska kalla det) kände jag inte ens till

  2. bloggbohemen skriver:

    Lolita är ju en klassiker man kanske borde läsa.

  3. Maria skriver:

    Har också läst Lolita. Välskriven och otäck. Och jepp, jag ser också Jeremy Irons framför mig när jag tänker på Humbert Humbert.

  4. C.R.M. Nilsson skriver:

    Jag har länge velat läsa Lolita, men det har inte blivit av. Tycker också att Sarah verkar intressant, även om den inte är sann (alltså, kan bokförlagen sluta med det där? Det blir ju bara katastrof när det uppdagas, och det gör det så gott som alltid, att det är en bluff).

  5. Lena skriver:

    Jag har inte läst någon av dessa: Kul med nya tips!

  6. Henrik Johansson skriver:

    Jag har till och med lånat Lolita, men ännu inte tagit mig för att läsa den.

Kommentera

