Bokbloggsjerka 24-27 augusti

Denna veckan frågar Annika oss i bokbloggsjerkan om vilken bok vi önskar att vi ännu inte hade läst.

Helt klart Margaret Atwoods Den blinde mördarenTio dagar efter krigslutet körde min syster Laura av vägen på en bro. Så börjar boken. Iris ser tillbaka på sitt liv och sin systers publicering av skandalromanen Den blinde mördaren och ett hemligt liv uppdagas. En av mina favoritböcker och jag fullkomligt älskade den första gången jag läste den. Tyvärr var jag inte riktigt lika tagen av den då jag läste om den för något år sedan, men det berodde nog helt på att jag var inställd på att det skulle vara samma upplevelse som första gången jag läste den, och det var det ju inte. Men fortfarande en stor favorit och underbart vacker bok.

En annan bok måste nog vara Donna Tartts Den hemliga historien. Snön uppe i bergen smälte och Bunny hade varit död i flera veckor innan vi började inse vilken allvarlig situation vi befann oss i. Första meningen. Richard fascineras av den lilla, innersta kretsen av speciella elever på college, de som studerar latin och klassisk grekiska för den karismatiske Julian.Också en bok jag tyckte var superbra när jag läste den första gången. Helt ok i omläsningen, men inte riktigt samma grej när man vet vad som kommer att hända. Plus, hade jag inte läst den ännu så hade jag aldrig valt latin i gymnasiet, och det hade jag gärna klarat mig utan.

Jag får nog nämna Richard Masons The Drowning People här med. Första upplevelsen av den var så stark, och jag skulle gärna vilja ha den igen. Boken inleds med: My wife of more than forty-five years shot herself yesterday afternoon. James är en ung violinist på väg upp i livet. Så träffar han den vackra Ella. Boken tag-line är för övrigt First love never dies. It kills.

Konstigt nog läste jag alla de här böckerna under ungefär samma period i mitt liv, sen tonår till tidig vuxendom. Alltså någon gång mellan 17-21 års ålder skulle jag tro. Det är många böcker från då som har fastnat hos mig, på ett sätt som böcker inte gör längre. Saknar det.

16 comments on “Bokbloggsjerka 24-27 augusti

  1. Linda skriver:

    Den där The drowning people lät helt fantastisk! Jag kan sakna mitt tonårsjag som slukade böcker som en maskin. Det var kanske lättare att bli uppslukad när man var yngre.

  2. bloggbohemen skriver:

    Den hemliga historien läste jag aldrig ut, men det är en bok som absolut ska få en andra chans någon gång.

  3. Har inte läst någon av böckerna, men blir nyfiken på alla tre tack vare spännande första meningar!

    • fiberglasodin skriver:

      Ja, alla tre har faktiskt bra inledningar. Speciellt Den blinde mördarens första mening tycker jag är bra, kommer ihåg att den var anledningen till att jag köpte boken till att börja med.

  4. Monika skriver:

    Jag tror att de flesta böcker som har gjort riktigt djupt intryck på mig är från sena tonåren till något över 20. Kanske är man mest mottaglig då.

    The Drowning People hörde jag talas om för någon vecka sedan och blev väldigt nyfiken.

  5. Den hemliga historien står och väntar i bokhyllan här hemma🙂

  6. C.R.M. Nilsson skriver:

    Det låter alla så väldigt spännande🙂 Ska skriva upp dem på min lista. The Drowning People verkar särskilt intresserant för mig.

  7. ladywindermere83 skriver:

    Har haft Den blinde mördaren i bokhyllan väldigt länge. Kanske får se till att läsa den snart.🙂

  8. Chicken skriver:

    Ooooh, titeln The Drowning People låter som något jag skulle vilja läsa🙂

Kommentera

