Tematrio – djurtitlar

Denna vecka är det titlar med djur i som efterfrågas i Lyrans tematrio. Här kommer mina:

1. Vargbroder av Robin Hobb. Andra delen i Berättelsen om Fjärrskådarna, en av mina favoritserier. Sonen, som den kunglige bastarden heter, har hittat en ny vän, en vargunge. Snart upptäcker Sonen att de två har ett speciellt band och att han besitter Klokskapen, en slags magi som folk i allmänhet ser ned på och anser ohelig.

En riktigt bra fantasy berättelse som handlar om så mycket mer än just bandet mellan Sonen och Nattöga, hans vargvän.

2. What the dog saw av Malcolm Gladwell. En bok fylld av udda historier så som varför finns senap i så många olika smaker, men ketchup bara i en? Eller historien om kvinnan som gjorde det ok att färga håret i efterkrigstidens Amerika.

Har inte tagit mig igenom hela boken än, men det är en sån där bok jag tar fram och läser ett kapitel i då och då. Intressanta berättelser som ger ett nytt perspektiv på saker och ting.

3. Kraken av China Miéville. (En kraken är ett slags sjömonster, en jättebläckfisk). Billy Harrow arbetar på The British Museum of Natural History. En dag upptäcker han att deras jättebläckfisk har försvunnit, kvar finns bara en tom tank. Hur försvinner en jättebläckfisk? frågar Billy sig naturligtvis. Och vem skulle stjäla en. Massor av människor, och mindre mänskliga varelser, visar det sig snart. Till exempel fantatikerna i Church of Kraken Almighty, som tror att bläckfisken är en gud som ska frambringa armageddon.

Jag får erkänna att jag kämpade en del med Kraken. Konstigheter och London slang i en härlig och förvirrande blandning. Orginellt vågar jag påstå att det är i alla fall.

 

6 comments on “Tematrio – djurtitlar

  1. Lena skriver:

    Bara nya titlar hos dig. Spännande. Vargbroder låter intressant. Jag har läst trilogin Handelsmännen och de magiska skeppen av Robin Hobb, och de böckerna var helt fantastiska.

    • fiberglasodin skriver:

      Jag har inte läst dom böckerna av henne, men har hört mycket gott om dem, så det blir nog till att kolla in dom. Gillade ju verkligen dessa böckerna och de utspelas i samma värld.

  2. Sara Pepparkaka skriver:

    Men jag skulle jättegärna vilja veta varför det finns senap i olika smaker men bara en smak på ketchup, jag får väl bekanta mig med ”What the dog saw”, verkar det som.

  3. C.R.M. Nilsson skriver:

    What the dog saw låter verkligen intressant🙂

  4. Jenny skriver:

    Robin Hobbs trilogi om Fjärrskådarna tillhör också mina absoluta favoritböcker. Jag läste dock dem på engelska. Även den andra trilogin om Sonen/Fitz, som jag ännu inte läst sista boken av – den trilogin läste jag medan Robin Hobb skrev den, så jag kom ikapp och blev tvungen att vänta ett år på sista boken, då halkade jag ifrån den och så har det inte blivit av att läsa den. Jag har dock på önskelistan att läsa om den trilogin. Jag tror bestämt den finns översatt till svenska, den också. Har du läst den?

Kommentera

