Bokbloggsjerka 17-20 augusti

Frågan i denna veckas bokbloggsjerka är: Hur gör ni för att komma ihåg saker som ni kommer på att ni vill skriva ett inlägg om i samband med t.ex. recensioner eller liknande. Jag har tre varianter jag brukar köra.

1. Den första strategin jag använder mig av är att helt enkelt tänka: Aha! Det här ska jag skriva sen. Ibland funkar det. Ibland är det som bortblåst redan innan jag har vänt blad i boken.

2. Så den andra strategin jag då tillämpar är att helt enkelt göra hundöron på de sidor där det står något som har satt igång tankeverksamheten. Ibland är jag duktigt och stryker till och med under meningen jag vill använda mig av på något sätt (ja, jag kladdar i mina böcker, ibland i alla fall). Det kan vara meningar som jag känner att jag vill utveckla av ett eller annat skäl eller kanske bara ta med som citat i inlägget. Men ibland räcker det inte till med att bara stryka under och vika hundöron.

2. Så då tar jag till med en tredje strategi (den som även funkar bäst) och det är att anteckna precis det jag tänker att jag ska skriva sen. Eller kanske bara skriva ned ord som jag tycker passar för boken i fråga. Jag har en anteckningsbok där jag skriver ned alla ideér till mitt egna skrivande och där brukar bloggtankarna också skrivas ned. Mest effektiva sättet helt klart för att komma ihåg vad man vill skriva om i bloggen senare.

7 comments on “Bokbloggsjerka 17-20 augusti

  1. Monika skriver:

    Punkt 1 och 3 stämmer bra på mig🙂

  2. Lena skriver:

    Hundöron och anteckningar skulle aldrig förekomma i mina böcker:) Lite stödord i ett block kan vara okey

  3. Ojoj hundöron! Nej nej det går inte för mig😛 Vill att mina böcker ska se nya och olästa ut haha😛

  4. Trots att jag gärna köper secondhandböcker som kanske är lite slitna och så, kan jag själv inte göra hundöron i böckerna😛

  5. Henrik Johansson skriver:

    Hundöron hade jag helt glömt! Det använder jag också.

  6. C.R.M. Nilsson skriver:

    Jag använder mig mest av strategi 1🙂

  7. Chicken skriver:

    stödord wtf! det är så mina anteckninar brukar se ut, då och då om jag kommer på en finurlig mening skriver jag ner meningar också. fast om man, som jag, använder mobilen som anteckingsblock, är det alltid bättre om anteckningarna är korta ^^

Kommentera

