Tematrio – Titelefternamn

Veckans tematrio från Lyran: Berätta om en roman/novell/text med ett efternamn i titeln!

1. Paddy Clarke Ha Ha Ha av Roddy Doyle. När jag var i de övre tonåren älskade jag allt som hade med Irland att göra och Roddy Doyle (som bland annats skrivit The Commitments) var min favoritförfattare. Paddy Clarke Ha Ha Ha handlar om den tioårige Paddys tuffa liv i Dublins fattiga delar.

2. A Personal History Of Thirst av John Burdett. Thirst är efternamnet på småbrottslingen Oliver Thirst. Advokaten James hjälper Thirst och får honom friad från bilstöld. Thirst blir snart en del av James och hans flickvän Daisys liv. Men svartsjukan vaknar till liv när Daisy lämnar James för Thirst och när Thirst sedan hittas ihjälskjuten riktas misstankarna mot James. James erkänner mordet, men det är Daisy som blir anhållen för det. Vi får sedan ta del av rättegången och uppnystandet av vad för slags person Thirst egentligen var och vad som egentligen hände.

Mitt 20-åriga jag tyckte mycket om denna boken, nu kommer jag ihåg den lite så där halvdiffust. Kommer mest ihåg att jag gillade den alltså, men kommer inte ihåg varför. Kanske får bli till att läsa om, känner mig lite sugen nu.

3. Kör till med en klassiker här. Madame Bovary av Gustave Flaubert. Läste till litteraturvetenskapen och blev smått förskräckt över hur mycket jag kunde identifera mig med Emma Bovary som tror att livet ska vara som en roman och alltid tror att det finns något bättre där ute. Natur & Kulturs pocketutgåva av romanen har för övrigt vad som nog måste vara världens minsta text…

5 comments on “Tematrio – Titelefternamn

  1. mimmimarie skriver:

    Madame Bovary är ett bra val.

  2. Monika skriver:

    Roddy Doyle läste jag en del förut, man kanske borde återuppta den bekantskapen🙂

  3. bloggbohemen skriver:

    Madame Bovary var en av de riktigt bra böckerna under litteraturstudierna. Undrar om jag fortfarande skulle tycka lika mycket om den?

  4. Lena skriver:

    En intressant trio!

  5. C.R.M. Nilsson skriver:

    Har inte läst någon av dessa. Spännande🙂

Kommentera

