Tematrio: Titelgeografi

Ny vecka betyder ny tematrio. Denna gång ber Lyran oss att berätta om tre titlar med geografiska namn i. Vilket inte var helt lätt måste jag säga. Så där på rak arm kan jag inte komma på några böcker med sådana titlar (som jag har läst åtminstone) och en snabb titt genom bokhyllorna hjälpte väl sådär. Men jag fick ihop tre till slut, med lite god vilja.

1. Syndafallet i Wilmslow av David Lagercrantz. En roman (ingen biografi) som handlar om Alan Turing, mannen som skapade datamaskinen och knäckte nazisternas koder under andra världskriget. Men Turing var även en udda person, och homosexuell. 1954 är paranoian hög i England efter att spionaffärer uppdagats och en jakt på homosexuella rasar över landet. Det kommer därför inte som någon större överraskning för folket i Wilmslow när Turing hittas död i sin lägenhet. Man utgår från att han tagit sitt eget liv för att han inte har kunnat stå ut med förnedringen av att vara homosexuell. Men en ung kriminalassisten börjar forska i fallet Turing och nystar så sakta upp hans liv.

Jag antar att man skulle kunna klassa Syndafallet i Wilmslow som en litterärfantasi där Lagercrantz utforskar Turings liv och död. En bok som jag tyckte mycket om i alla fall, och som man kände att man blev lite mer utbildad av också, för i ärlighetens namn för jag erkänna att det inte hade varit mycket som kan få mig att läsa om en matematiker.

2. Sagan om det magiska landet Deverry av Katharine Kerr. Ok, får fuska lite här och ta med en fantasyserie eftersom det finns dåligt med geografiska namn i boktitlarna hemma hos mig. Men Kerrs serie har varit min favorit i över tio femton år nu. Handlar om Jill som bara är ett litet barn första gången vi träffar henne. Vad Jill inte vet är att hon har levt flera tidigare liv, och i ett av dem var hon dweomermästaren (en slags magiker) Nevyns stora kärlek. Men deras kärlekshistoria slutade i tragedi, och Nevyn svor på att inte vila förrän han hade sonat för sina brott mot den kvinnan som Jill var i det tidigare livet. Vilket har lett till att han har fått ett onaturligt långt liv och nu möter Jill när hon återfötts.

Böckerna spänner över flera olika livstider för Jill och människorna i hennes närhet, alla sammanflätade genom ett gemensamt öde. Det är något så tragiskt och vemodigt att läsa om alla dessa liv och se hur personerna begår samma misstag i olika liv och även hur de förändras och lär sig av dessa misstagen. Som sagt, nog min absoluta favorit fantasyserie.

3. The Snows of Kilimanjaro av Ernest Hemingway. Ok, så har bara läst den första novellen i denna tunna samligen. Dåligt, jag vet. Så jag har väl egentligen inte så mycket att säga om boken. Men jag har läst den första novellen, med samma titel som samlingen. Det var ett tag sedan nu, men vad jag kommer ihåg så fick jag nästan ångest över igenkänningsfaktorn i tankarna kring skrivandet.

9 comments on “Tematrio: Titelgeografi

  1. Lena skriver:

    Tre perfekta platser. Har inte läst någon, men det är så kul med nya boktips!

  2. mimmimarie skriver:

    Jag gillade också Syndafallet i Wilmslow mycket. Lyssnade på den samtidigt som jag hade svininfluensan för några år sedan. Sjukdomen och boken är för evigt förknippade.

  3. bloggbohemen skriver:

    Jag tillhörde ju den lilla skara som inte tyckte om Syndafallet i Wilmslow. Jag läste faktiskt inte ens ut den. Hemingway och noveller vore ju perfekt till klassikerutmaningen hos Lyran!

    • fiberglasodin skriver:

      Ja, jag har tänkt att jag ska motivera mig till att läsa hela den boken på det viset. Men just nu känns det lite trögt. Men det borde ju gå, den är ju till och med jättetunn!🙂

  4. C.R.M. Nilsson skriver:

    Jag älskar Sagan om det magiska landet Deverry🙂 Tyvärr har jag kommit av mig med att läsa serien. Jag tror jag har två-tre av böckerna liggande olästa hemma.

    Syndafallet i Wilmslow skriver jag upp på min lista över böcker att läsa.

    • fiberglasodin skriver:

      Jag har faktiskt inte läst ut hela serien, har väl två böcker kvar bara, men ändå. Blev ett väldigt långt uppehåll för mig när författaren inte skrev en ny del på flera år, så kom av mig lite då och har svårt för att helt komma igen. Funderar titt som tätt på att läsa om hela serien, men den är ganska lång och det finns ju så många andra böcker som man vill läsa! :s

  5. Bokmalen skriver:

    Nya böcker, bara hemingways bok jag hört talas om innan, spännande!:-)

Kommentera

