Tematrio: Resor

I veckans tematrio ber Lyran oss att berätta om tre bra böcker som innehåller resor, gärna av lite mer
äventyrlig art
.

1. Den första boken jag kom att tänka på var J.R.R. Tolkiens Sagan om ringen triologi. Den lilla hoben Frodo och hans vänner gör en resa som heter duga. Definitivt av den äventyrliga sorten. Till allra mörkaste Mordor. Tror inte att boken behöver någon större presentation här faktiskt.

2. It was the custom then for men such as myself, well bred and hopelessly in debt, to perform a tour of the Continent… I wanted to sample new pleasures, new sensations, new delights… I The Vampyre, första delen av Tom Hollands fristående serie om Lord Byron som vampyr, beger sig Byron ut på en resa till Kontinenten. Men resan tar en ödesdiger vändning när han förälskar sig i en slavinna upp i de grekiska bergen och det blir början på hans nya existens som en nattens varelse.

3. Slutligen får Alex Garlands The Beach vara med bland reseböckerna. Älskade den när jag var arton eller nåt och den först kom ut på svenska. Richard längtar efter äventyr och hans backpacker liv i Thailand förvandlas till mer än vad han hade väntat sig då han kommer över en karta till en hemlig strand ute på en öde ö.

3 comments on “Tematrio: Resor

  1. Lena skriver:

    Sagan om Ringen-triologin har jag både läst och sett på film. Superbra i mitt tycke. Rar även läst Bilbo och annat av Tolkien. Dina andra tips har jag däremot inte läst. Spännande!

  2. Maria skriver:

    Lord Byron som vampyr låter som något i min smak!

  3. Cassandra skriver:

    Lord Byron som vampyr verkar spännande🙂

    Sv: Ja, det klankas oförtjänt mycket på Shannaraböckerna. Jag upptäckte det i måndags när jag skrev inlägget och läste lite recensioner på dem.

Kommentera

