Tematrio – La France

Denna veckan vill Lyran att vi berättar om något franskt för tematrion. Så jag drar till med tre av Sekwas böcker, så klart.

1. No och jag av Delphine de Vigan. Trettonåriga Lou ska hålla föredrag i skolan och bestämmer sig för att prata om uteliggare. Så träffar hon den artonåriga No som är hemlös. No är skygg och litar inte på någon, men de båda flickorna blir vänner och Lou bestämmer sig för att hon vill rädda No och ge henne ett riktigt hem. No och jag är en bok som berör och som får oss att minnas barndomens ideal och får oss att fråga oss själva vad som egentligen hände med dem.

2. Underjordiska timmar av Delphine de Vigan (igen). Om en människas långsamma undergång och om möten och chanser som försvinner bland stadens alla människor och anonymitet. En stark bok, ångesten riktigt griper tag i en.

3. Ru av Kim Thúy. Thúy är uppvuxen i Sydvietnamn men bor numera i Montreal. I denna boken berättar hon i små korta stycken om sitt liv i Vietnamn och släktingar som går under nummer. Men även om hur hon tog sig från Vietnamn och om sitt liv i exil. Boken är tunn, men fylld med så många historier; vissa roliga, vissa sorgliga, och vissa otroligt grymma.

4 comments on “Tematrio – La France

  1. Nattensbibliotek skriver:

    No och jag tyckte jag också väldigt mycket om även Ru. Vilka bra val av franska böcker:)

  2. Cassandra skriver:

    Ingenting jag har läst. Spännande🙂

    Sv: Jag kan varmt rekommendera Farliga förbindelser.

  3. Lena skriver:

    jag som är dålig på att läsa franskt känner inte igen något av detta. Får läsa mer sådant!

  4. Nilmas Bokhylla skriver:

    Har nog inte ens läst tre böcker med franska författare så denna tematrio kunde jag tyvärr inte delta i!

Kommentera

