Tematrio – Yrken

I veckans tematrio ber Lyran oss att berätta om tre böcker som skildrar huvudpersonernas yrken. Detta visade sig snabbt vara mycket klurigare än vad jag först trodde, faktiskt. När jag gick igenom mina bokhyllor insåg jag snabbt att personernas yrken spelar väldigt lite roll i de flesta av böckerna jag har. Men efter lite letande lyckades jag ändå få ihop tre stycken.

1. Mördarens lärling av Robin Hobb. Första delen i Hobbs berättelse om Fjärrskådarna. Sonen, den föredetta kungens oäkta son, blir omhändertagen av faderns släktingar. Han kommer till borgen och träffar Chade, kungens gamla lönnmördare. Chade börjar snart att träna Sonen i sitt yrkes alla konster då ett vanligt liv vid hovet inte är möjligt för en oäkting. En av mina favorit fantasy serier. Rekommenderas helt klart till alla fantasy älskare som inte läst den än. En sak som är ganska ovanlig med den här serien är att den berättas ur första person, alltså i jag-form ur Sonens perspektiv.

2. De imperfekta av Tom Rachman. Berättar om livet på en internationell tidningsredaktion i Italien. Boken berättar om tidningsvärlden ur olika perspektiv då varje kapitel handlar om en ny person som arbetar för tidningen, alltifrån grundaren till frilansaren som försöker få in sin första artikel.

3. High Fidelity av Nick Hornby. När jag läste boken för första gången för en väldans massa år sedan älskade jag den verkligen. Detta var lång innan filmen fanns (fast jag tycker filmen är helt ok också). Rob äger en skivaffär, den sortens affär där man fortfarande kan köpa vinylskivor, i London. Medans han kämpar med att få affärssidan av verksamheten att gå ihop så skäller en av hans något annorlunda anställda ut personer som han anser har kass musiksmak.

8 comments on “Tematrio – Yrken

  1. Lena skriver:

    Mördarens lärling låter intressant. har läst triologin Handelsmännen och de magiska skeppen av Robin Hobb och de böckerna var alldeles fantastiska!

    • fiberglasodin skriver:

      Har inte läst dom böckerna, men helt klart böcker som jag vill läsa eftersom jag älskade båda triologierna om Fjärrskådarna. Men känner samtidigt att det kanske blir lite sorgligt när det är samma värld men de karaktärerna man älskade inte finns med längre.

  2. mimmimarie skriver:

    Jag funderade ett tag på att ta med De imperfekta men fann ingen tydlig huvudperson vars yrken jag kunde använda.

    • fiberglasodin skriver:

      Nej, det finns väl snarare flera huvudpersoner i så fall. Egentligen fokuseras det väl inte så mycket på yrket utan mer på livet på tidningen och hur den influerar personerna som jobbar där.

  3. helgessona skriver:

    Tack! Ännu en bok som jag glömt att läsa : de imperfekta. Och den skivaffären skulle jag också gärna jobba i.

  4. Hoffafloffa skriver:

    Jag har varit nyfiken på De imperfekta ett bra tag nu. kanske dags att ta tag i saken och skaffa hem den.

  5. Nilmas Bokhylla skriver:

    Inte läst någon av dem faktiskt men tips skadar ju inte🙂

  6. Lottens Bokblogg skriver:

    Kul exempel. Jag hade också funderingar på The Imperfectionists men sen hittade jag några andra. Var lite besviken på den, hade så höga förhoppningar…

Kommentera

