Tematrio: Vatten

Lyran vill denna veckan att vi berättar om böcker som har med vatten att göra på något sätt. Perfekt tema tycker jag, eftersom sådana böcker även tycks vara de som är perfekta som sommarläsning också (tycker jag åtminstone). Jag har valt tre böcker som alla redan i titeln avslöjar att det finns vatten i boken.

1. The Drowning People av Richard Mason. My wife of more than forty-five years shot herself yesterday afternoon. Så börjar The Drowning People. James Farrell ser tillbaka på sitt liv och hur det ledde fram till detta. Hur han som ung var en lovande violinist, hur han mötte den vackra Ella och hur de slets isär av lögner och till sist mord. Jag älskade verkligen denna boken när jag läste den första gången och det är fortfarande en av mina favoritböcker. Två böcker jag skulle vilja jämföra den med är Daphne du Mauriers Rebecca, för stämningens skull och de hemlighetsfulla kvinnorna, och Evelyn Waughs Brideshead Revisited. Vänskapen som finns i boken påminner om Sebastian och Charles vänskap, men flera andra karaktärer har även de drag från Brideshead karaktärerna. Blev ganska shockad nyligen när jag fick reda på att Mason endast var 19 år gammal när Penguin köpte rätten att publicera The Drowning People från honom. Titelns ”drowning” syftar inte enbart på att drunkna i vatten, utan snarare metaforiskt drunknande. Men boken innehåller faktiskt även ett dödsfall i vatten!

2. The Knowledge of Water av Sarah Smith. Romantik och mord i ett översvämmat Paris i början av 1900-talet. En ung pianist och en man som jagas av sitt förflutna. Var ganska många år sedan jag läste denna boken, men kommer ihåg att jag tyckte den var riktigt härligt mysig. Och perfekt för regninga sommardagar! Eller kvällar.

3. Den svarta tjärnen av Thomas H. Cook. Ännu en bok med mord och vatten! Boken börjar en sommarmorgon 1926 i en liten kuststad i USA. En ny lärarinna dyker upp i staden och snart inleder hon ett förhållande med en man som slutligen leder till en katastrof. Sjuttio år senare nystas det upp vad som egentligen hände ute vid den svarta tjärnen. Ännu en bra sommarläsning som utspelar sig vid mörka vatten!

Jag är inte den som gärna läser romantiska böcker i vanliga fall, men av någon anledning tycks allt vara förlåtet så länge det finns vatten och ond bråd död med.

8 comments on “Tematrio: Vatten

  1. Monika skriver:

    The Drowning People låter intressant, den får jag ta och kolla upp. Jag har faktiskt en bok stående av Cook, oläst, men det låter ju bra att han åtminstone skrivit en bra bok🙂

  2. Lena skriver:

    Den svarta tjärnen har även jag läst. Tyckte att den var riktigt hyfsad. Dina andra böcker får jag ta och kolla upp. Kan vara av intresse!

  3. Cassandra skriver:

    The Drowning People låter verkligen intressant🙂

  4. Sara Pepparkaka skriver:

    En jämförelse med Brideshead revisited? Då borde jag av allt att döma bekanta mig med ”The drowning people”.

  5. Lyrans Noblesser skriver:

    The Drowning People lockar mig!

  6. Boel skriver:

    Tack för alla tre tipsen. Liksom ovanstående blir jag extra nyfiken på Richard Mason.

  7. […] boken hade passat perfekt in i tematrion för några veckor sedan då temat var vatten. Perfekt […]

Kommentera

