Bokbloggsjerka 29 juni – 2 juli

I veckans bokbloggsjerka frågar Annika: Vad läser du just nu?

Det är så här, jag har ett problem. Jag kan aldrig läsa bara en bok åt gången. Går bara inte. Omöjligt. Och en stor anledning till varför det alltid tar så jäkla lång tid för mig att läsa klart en bok. Men så är det i alla fall.

Just nu håller jag på med All Clear, andra och sista delen i Connie Willis hm… duett? duo? – serie i två delar. Första delen hette Blackout. Handlar om historiker som studerar vid Oxford universitet i framtiden och för att utföra forskning och observationer inför sina avhandlingar använder de sig av tidsresor tillbaka i tiden. Just dessa studenter som boken handlar om åker tillbaka till andra världskrigets England. Men något går väldigt fel. Tidsresenärer ska inte kunna förändra historiens gång. Eller det är åtminstone vad man hittills trott… dudududum.

Vad gör man när man plötsligt har sommarlov och precis avslutat en ett och ett halvt års lång förlags- och bokmarknadstubildning? Går till biblioteket, lånar om kurslitteraturen och känner nostalgi? Nähä. Bara jag då? Andra boken jag läser är i alla fall Henry Jenkins Konvergens kulturen: Där gamla och nya medier kolliderar. Faktiskt riktigt intressant och inte alls trist akademisk läsning. Första kapitlet handlade om hur internet communities jobbar med spoiling, dvs försöker att få tag på information om vissa program etc och lägga ut det på nätet innan programmet visas. I Jenkins bok är det just Survivor (på svenska Robinson) som det fokuseras på i det första kapitlet och hur folk försöker komma över information genom att bege sig ut i djungeln till inspelningsplatsen, muta hotellpersonalen med drinkar och på något outgrundligt sätt få tag på satellitbilder över platsen.

Sen håller jag även på med  Umberto Ecos Begravningsplatsen i Prag. Mest för att jag köpte den som en födelsedagspresent till någon och tänkte att jag skulle hinna läsa den själv först innan jag slår in den. Men ärligt talat vet jag inte om jag orkar efter att ha tagit mig igenom halva boken nu. Men första gången jag testat Excess formatet, men mer om det senare.

Och slutligen så håller jag på med tre andra böcker…. fast det är i research syften för min egen bok. Och dessa böcker är Så levde man – vardagsliv genom tiderna. Och den handlar väl ungefär om det som titeln säger att den handlar om. Den andra boken är Modelejon: Manligt mode 1500-tal 1600-tal 1700-tal (ja, titeln ser faktiskt ut så där). Även den har en mycket träffande titel för sin handling. Och sist, men inte minst Vapen och rustningar.

Så det är vad jag håller på med just nu.

Edit: Glömde ju helt av Miljökapitalisterna som jag fick av Booked också, den har jag kommit halvvägs igenom.

8 comments on “Bokbloggsjerka 29 juni – 2 juli

  1. ochdagarnagar skriver:

    Vi är två som gillar att läsa mycket på en gång!

  2. mimmimarie skriver:

    Willis böcker har jag länge velat läsa men alltid kommer något annat före.
    Tycker mycket om böcker med historisk anknytning och ”Hur man levde förr” tror jag att jag har haft hemma från bibblan.

    • fiberglasodin skriver:

      Jag gillar verkligen Willis bok. Trots att den utspelar sig i framtiden (till viss del) och handlar om tidsresande så känns den väldigt verklighetstrogen, man tror verkligen på det. Problemet jag har med hennes böcker är bara att fortfarande, ungefär 100 sidor in i del två, så springer karaktärerna runt och tänker ”Oj, något har nog gått väldigt fel. Eller, har det?” Fast man som läsare har vetat sedan sidan 1 i första boken att något kommer att gå väldigt fel.

  3. 23 minuter skriver:

    Svar: Games of Thrones böckerna är verkligen inte lätta att ta sig igenom men handlingen är bra.
    Att bara läsa en bok i taget har sin nackdel då man lätt kan tröttna, speciellt ifall den är så tjock som Games of Thrones. Då hade det varit bra ifall man hade kunnat pausa och läsa något annat🙂

    Det låter förresten som intressanta böcker du läser🙂

  4. Du har fullt upp då kan man säga!🙂

  5. Cassandra skriver:

    Spännande titlar du läser🙂 Vilken tidsperiod sträcker sig Så levde man – vardagsliv genom tiderna över och är det bara Sverige som är aktuellt? Vapen och rustningar har jag funderat på att använda själv.

    Sv: För mig är det särskilt böcker som är över 250 sidor. Om de är under 250 sidor brukar det gå ganska fort, men annars så avtar bara takten tills jag kommit halvvägs.

    • fiberglasodin skriver:

      Så levde man sträcker sig från 100 000 f.Kr till 1900-talet och den täcker hela världen i stort sett, öst som väst. Ganska ytlig men ger en bra överblick och tar upp intressanta detaljer imellanåt.

      Tänkte på det där med lästakten idag när jag läste i All Clear, har kommit igenom ca 200 sidor nu och jag märker att det börjar gå fortare och fortare nu.

Kommentera

