A song of ice and fire

Största delen av våren har jag spenderat med att smyga runt på stadsbiblioteket och observerat folk som läser eller hanterar böcker på något sätt. Helt utan några bakomliggande stalker motiv kanske ska nämnas. Det hela var istället helt och hållet i akademiska syften. Våren har nämligen ägnats åt att skriva en kandidatuppsats i Förlags – och bokmarknadskunskap som handlade om hur läsning framställs visuellt och hur det egentligen ser ut i verkligheten. Roligt och intressant att forska och skriva om. Men en kandidatuppsats kan verkligen suga musten ur skrivandet. Så därför har bloggandet blivit lidande. Men nu är jag tillbaka, och har lyckats läsa två mastodontverk (eller möjligen ett mastodontverk uppdelat på flera böcker, hur räknas det där egentligen?).

Böckerna i fråga är andra och tredje delen i George R.R. Martins A song of ice and fire, nämligen A clash of kings och A storm of swords. Jag läste A game of thrones för lite över ett år sedan men har aldrig kommit för mig att blogga om den och nu utgår jag från att de flesta har antingen läst boken eller sett serien på TV. Så jag hoppar rätt på del två och tre med bloggfingrarna.

Ok, i ärlighetens namn kommer jag nog mest prata om serien i stort. Men nog om det och on to the books.

Det tog mig som sagt närmare ett år att ge mig på serien igen efter att jag läst första delen. Grejen är den att jag gillar verkligen sisådär 50% av serien, och den andra hälften hade jag kunnat vara utan. Det blir mycket skummande när jag läser Martin, bara för att ta mig framåt.

Alla detaljer och släkter och personer som finns i böckerna är mäkta imponerande, helt klart. Men detaljerna försvinner i detaljerna. Det är helt enkelt för mycket att hålla reda på, för många trådar att hålla i och för lite fingrar att snurra upp dem runt. Därför känns det som om jag bara får ytan av historien för det mesta, fastän jag vet att det finns så väldigt mycket där under. Men jag orkar faktiskt inte bry mig.

Största speedbumpen i berättandet här är nog att alla kapitel är uppdelede i olika karaktärer. Visst, inga problem när det är en karaktär jag gillar och bryr mig om eller helt enkelt fascineras av. Men sen måste man helt plötsligt tragla igenom kapitel om personer man inte bryr sig det minsta om. Vill ju bara tillbaka till den där andra personen och få veta hur det går. Men icke. Det är bara till att läsa på några hundra sidor eller så innan man får en fortsättning på det.

Jag avskydde Sansa från början, nu tycker jag att hennes kapitel är några av de bästa. Daenerys tyckte jag till en början var intressant, nu orkar jag inte bry mig längre, hon är på en annan kontinent ändå. När Davos introducerades hade jag redan tillräckligt många karaktärer att hålla reda på och klarade inte av att ta till mig en till. Hans berättelse har i stort sett helt gått mig förbi. Behöver Sam verkligen egna kapitel? Är han inte Piggy från Lord of the flies? Ok, inte för att det skulle utesluta att han skulle ha egna kapitel, men jag tyckte han var mer intressant som Jons vän och det räckte bra. Arya har varit en favorit ända sen början, hade gärna sett att mer av berättelsen fokuserade på henne. Tyrion likaså. Fast han har faktiskt fått ganska mycket utrymme. Bran… hm, trodde att han skulle bli mer intressant. Mer Brienne och Jaime! Efter att ha snabbt bläddrat igenom del fyra i serien för att se vem som har egna kapitel i den så känner jag mig manad att ta itu med den nu direkt efter att jag lagt ner del 3. Men nja, har så väldans mycket annat som jag vill hinna läsa i sommar. Och jag är rädd för att om jag börjar med del fyra så kommer jag och sitta och kämpa med den hela sommaren. Så ska försöka få in några andra böcker där imellan!

One comment on “A song of ice and fire

  1. […] tematrion handlade om denna veckan var: ”Winter is coming!”. Så mitt första svar blir Game of Thrones av George R.R. Martin. Tegelstensfantasy. Boken byter perspektiv i varje kapitel, och vi får på […]

Kommentera

