Rör mig inte – Tahereh Mafi

Jag kan inte minnas värmen från någon omfamning. Mina armar värker av isloeringens ofrånkomliga kyla. Min egen mor kunde inte hålla mig i sin famn. Min far kunde inte värma sina frusna händer. Jag lever i en värld av ingenting.

Juliette är 17 år. De senaste 264 dagarna har hon suttit inlåst. Hennes beröring dödar. Men Återetablisemanget har stora planer för henne och hennes krafter.

Jag sveps snabbt in i Tahereh Mafis Rör mig inte. Juliettes ensamhet i den mörka cellen är påtaglig. Världen hon lever i tynger sig ner över mig också. Mörka gångar, små rum, kalla duschar. Kapslar in och håller fast.

Mafis språk är vackert och berör. Åtminstone till en början. Efter ett tag börjar det kännas lite tvingat, eller som en stor stopp skylt mitt i händelseförloppet.

Något som däremot aldrig riktigt griper tag i mig är bokens kärlekshistoria. Jag känner mig nästan mer dragen till en kärlekshistoria med den sadistiske Warner. Det hade varit intressant åtminstone.

Jag är kluven inför Mafis bok så här i efterhand. Till en början gillade jag verkligen boken. Språket var vackert, berättelsen mörk och klaustrofobisk. Mycket är det slutet som gör att jag känner mig kluven. Boken gick från att handla om en ensam, rädd tonåring som inte kunde röra eller beröras till att vara en mantel, en mask och ett par läderstövlar ifrån att handla om ett gäng superhjältar? Det känns som att jag borde ha fått veta innan jag började läsa boken att den skulle falla inom superhjälte-genren. Men inte en susning. Jag hade nog varit mer positivt inställd till boken om superhjälte delen kommit först, och Juliettes berättelse varit en flashback till hennes tidigare liv. Ungefär så som upplägget brukar vara i superhjälte böcker. Får jag för mig. Jag får erkänna att jag inte är någon expert.

Måste även påpeka att äntligen har en svensk bok bättre omslag än den amerikanska utgåvan! För orginalets (Shatter me) omslag ser fruktansvärt tonårsaktigt ut!

One comment on “Rör mig inte – Tahereh Mafi

  1. […] gärna en där jag hade läst boken redan. Hittade trailern till Shatter me av Tahereh Mafi, eller Rör mig inte, som den heter på […]

Kommentera

