Favorit miljö (Bokbloggsjerka 30 mars – 2 april)

Vilken är din favoritmiljö i böckernas värld? lyder veckans uppdrag från Annikas bokbloggsjerka. Bra fråga!

Mentalsjukhuset ute på en stormpinad ö är en stor favorit. Och då tänker jag framförallt på Dennis Lehanes Shutter Island (eller Patient 67 som den hette på svenska).

En annan favorit är Manderly Mansion i Daphne du Mauriers Rebecca. Stämningsfyllt, hotfullt, vackert.

Wuthering Heights, (Svindlande höjder av Emily Bronte) se ovan kommentar. Vindpiskade hedar, need I say more?

Okej, så mönstret här tycks vara att jag gillar stora hus på ödsliga platser och vars inneboende tenderar att inte vara helt mentalt stabila.

Universitetsmiljön tilltalar mig också (Donna Tartt Den hemliga historien) trots att jag under de senaste åren brutalt ryckts ur den romantiska föreställningen om universitetslivet som något mystiskt/spännande/inspirerande etc som dessa romaner oftast skildrar det.

England under/efter världskrigen är också något jag alltid faller för. Skyller det på att jag i ung ålder förälskade mig i C.S. Lewis Narnia serie. Men även på Evelyn Waughs Brideshead Revisited.

Däremot så har jag svårt för att ta till mig svenska miljöer. Det funkar inte riktigt för mig. Böcker är min eskapism och jag vill så långt bort som möjligt.

18 comments on “Favorit miljö (Bokbloggsjerka 30 mars – 2 april)

  1. Liz skriver:

    Patient 67 har jag inte läst ännu men den finns hemma i bokhyllan🙂 Måste läsa den snart.

  2. Monika skriver:

    Stora hus på ödsliga platser är inte fel. För min del får det gärna spöka i dem också.

  3. poplitt skriver:

    Gillar du Svindlande höjder så gillar du säkert Jane Eyre också, ett stort hus med inte helt stabila karaktärer!🙂 Alla Brontë systrarna skriver ju riktigt bra.

    • fiberglasodin skriver:

      Jag har varit sugen på att läsa Jane Eyre ett tag nu. Men har sett en teateruppsättning av den och filmen (filmerna?) så känner att jag kan storyn så väl vid det här laget. Men den finns helt klart på min Att läsa-lista.

      • poplitt skriver:

        Ja sånt där kan göra att man tappar sugen, jag försöker ibland att läsa sådant som jag vet att jag ska se. Ska försöka läsa de tre musketörerna lagom till att jag ska se uppsättningen på stadsteatern.

  4. ochdagarnagar skriver:

    Tänk att stora hus på ödsliga platser lockar inte mig allas men däremot England mellan världskrigen. Downton Abbey på Tv, Brideshead Revisited på DVD är mumma. Håller med dig om att böcker är den bästa sortens eskapism!

  5. Sara Pepparkaka skriver:

    Stora hus är helt okej, helst med bibliotek i!

  6. bokdivisionen skriver:

    Å jag som tog upp Shutter Island som ett exempel på en tråkig miljöbeskrivning! Det är alltid lika intressant när vi läsare tycker så olika. Dock hade jag inga tankar om själva miljön utan det är mer beskrivningen jag störde mig lite på.

    • fiberglasodin skriver:

      Ja där ser man! Jag får erkänna att jag var svag för denna typen av miljö redan innan jag läste Shutter Island, så det kan ju också ha påverkat. Var väldigt längesedan jag läste boken nu så hur miljön beskrevs kommer jag inte ihåg riktigt nu. Men det var definitivt inget jag störde mig på när jag läste boken.

  7. […] helg: Lotten Bokdivisionen  Sara Pepparkaka Bohemian Rhapsody Beas Bokhylla Poplitt Boktjuven Sofia Lindberg  Nilmas Bokhylla Boktjejerna BokLiz Boklusen Henrik Johansson Anna  Monika Like this:GillaBli […]

  8. Lotten skriver:

    Universitetsmiljö glömde jag. Sådant gillar jag också! T.ex. Carol Goodmans böcker.

  9. Pixie skriver:

    Du talar direkt till mitt hjärta både med ditt svar och jag får nog surfa runt här en stund och kolla dina andra inlägg för jag misstänker en litterär kindred spirit.

  10. Pixie skriver:

    ”både med ditt svar och ditt bloggnamn” skulle det vara men oups en del föll bort! Mondays, mondays…

Kommentera

