Kära Blue…

From: fiberglasodin@…

To: BlueVanMeer@…

Subject: Special Topics in Calamity Physics av Marisha Pessl

Kära Blue,

Jag förstår att det du bevittnade på Smokey Mountian måste ha varit en fullständig chock för dig och jag uppskattar att du har bestämt dig för att dela med dig av den här traumatiska upplevelsen med oss. Du gör det klart redan från början vad som kommer att hända. Mitt problem med det hela är dock att det sedan dröjer ca 300 sidor innan själva händelsen faktiskt inträffar. Och dessa 300 sidor är till största delen fyllda av ett evigt upprabblande av litterära verk samt oändliga utläggningar om din kära fader. Han verkar onekligen vara en intressant prick, men efter att jag hade läst baksidestexten var jag inte alls av uppfattning av att hela boken skulle handla om honom.

Och på tal om baksidan, Special Topics in Calamity Physics jämförs där med Donna Tartts Den hemliga historien (The Secret History). Är inte det att ta i lite? Jag menar, visst, det finns ett litet elitiskt hemligt sällskap av unga studenter i båda böckerna men ärligt talat så får jag ingen som helst känsla för dina vänner The Bluebloods. Efter att ha tagit mig igenom bokens 500+ sidor så har jag fortfarande svårt för att komma ihåg namnet på dem och jag fick aldrig någon uppfattning om hur de egentligen var som personer eller varför. Inte ens din Visual Aid hjälpte. Er vänskap verkade inte heller vara så mycket att hänga i julgranen, om jag ska vara ärlig. Fick aldrig riktigt intrycket av att ni tyckte speciellt bra om varandra eller ens förstod varandra eller kände någon slags samhörighet över huvudtaget.

Jag får erkänna att jag började skumma texten efter de första 100 sidorna. Insåg att jag aldrig skulle kunna ta mig igenom allt rabblande, alla utläggningar, omvägar, sidospår osv. Det fanns en liten ljusglimt då du äntligen kom fram till den hemska händelsen. Det kändes som att jag äntligen hade tagit mig fram till Handlingen. Men den drunknade snabbt återigen bland alla litterära referenser (för övrigt mycket imponerad över att en sextonåring känner till så många verk så väl!).

Men du verkar trots allt vara medveten om flera av dessa problemen som jag tar upp eftersom du sätter fingret på flera av dem med Final Exam i slutet av boken.

Lycka till i fortsättningen med läsandet/lösandet av internationella konspirationer och mordgåtor.

Med vänliga hälsningar

fiberglasodin

3 comments on “Kära Blue…

  1. […] väl varit så fruktansvärt dålig ändå. Men måste jag välja en så blir det Marisha Pessls Special Topics in Calamity Physics. Alldeles för tjatig och kändes mest seg att ta sig igenom. Hade väl kanske andra […]

  2. […] Special Topics in Calamity Physics av Marisha Pressl. Handlar också om en liten grupp studenter som känner sig utvalda och går på […]

  3. […] Fördjupande studier I katastrof-fysik (Special topics in calamity physics) av Marisha Pessl. Mitt betyg av denna var att den var sådär. Tyckte huvudpersonen klagade lite för mycket har jag för mig. […]

Kommentera

