Bokbloggsjerka 10 – 13 augusti

Oj, vilken klurig fråga veckans bokbloggsjerka hade: Vilka böcker tänker du inte läsa och varför? Ge exempel på tre stycken. Finns ju egentligen hur många böcker som helst jag aldrig tänker läsa, såna som knappt registreras på min radar till exempel. Men ska försöka komma på tre böcker som jag medvetet håller mig borta ifrån.

Den första får bli en som har stått i bokhyllan de senaste 10-15 åren. James Joyce Ulysses (på engelska). Det är bara till att inse att den där boken aldrig kommer att bli läst av mig. Har försökt en gång i tiden och tog mig kanske igenom två sidor… När jag läste litteraturvetenskap pratade vi en del om boken, och det fick mig nog bara ännu mera avskräckt från att försöka läsa den. Ett kapitel som är en mening? Nej tack, det får vara för min del.

Twilight böckerna. Gjorde misstaget att kolla på den första filmen när den gick på TV och jag tyckte verkligen att den var pinsamt dålig. Och jag är en sån person som i hemlighet egentligen tycker om såna där filmer. Men jag ville bara gömma mig bakom soffkuddarna för att den var så jäkla pinsamt. Det var mindre plågsamt att sitta igenom Borat filmen, men känslan var den samma, man vrider sig och skriker nej nej nej inombords för att det bara är så jäkla pinsamt och så jäkla fel. Så Twilight böckerna går alltså bort, rejält.

Hm, en tredje bok ska man väl komma på med. Markis de Sades De 120 dagarna i Sodom, får det nog bli. Läste lite ur den på biblioteket en gång och kände ganska snabbt att det inte var någon bok som jag skulle klara av att läsa igenom. Och jag tycker ändå att jag är ganska tolerant med hur mycket hemskheter jag klarar av att läsa. Men de Sades bok är bara för mycket, även för mig, så kan ganska säkert säga att jag aldrig kommer att läsa den. Men jag är ändå lite nyfiken på Vertigos övriga utgivning av hans texter.

12 comments on “Bokbloggsjerka 10 – 13 augusti

  1. Ulysses var med på min lista också! Twilight har jag läst och gillat. Sade verkar mest dum – kommer inte att läsa någon bok av honom. :)

    • fiberglasodin skriver:

      Ja det är möjligt att Twilight böckerna inte alls är lika dumma som jag upplevde att filmerna var. Men de får ändå stå kvar på min lista över böcker att inte läsa :)

  2. C.R.M. Nilsson skriver:

    Jag önskar att jag inte hade läst Twilight och skäms över att jag läste mer än en bok i serien. Vad jag stör mig mest på är att folk tolkar saker som romantiska som egentligen är läskiga, till exempel att Edward Cullen bryter sig in i en främmande tjejs rum och sedan tittar på henne när hon sover.

    Jag skulle vilja testa Marquis de Sade. Men jag tror att det kommer sluta med att jag lite freaked out slänger ifrån mig boken och ligger i fosterställning resten av kvällen.

    • fiberglasodin skriver:

      Haha, ja, jag får erkänna att jag skäms lite över att jag faktiskt kollade på andra filmen också, trots att jag tyckte att den första var pinsamt dålig. Och ja, Edwards stalker tendenser och extrema överbeskyddande upplevde jag inte alls som särskilt romantiskt och finner det skrämmande att så många tjejer verkar göra det.

      Ja det var väl så jag kände inför de Sade också. Var nyfiken, ville testa. Men det lilla jag läste var bara för mycket och jag har hört från såna som läst boken att hela är i stort sett likadan. Så håller mig undan.

  3. Lena skriver:

    Ulysses kommer inte jag heller att läsa…inte heller Twilight. Ser däremot filmerna. Den tredje boken har jag inte ens hört talas om så där vet jag inte.

  4. Ulysses kommer jag nog inte ta mig igenom någon gång. Twilight har jag däremot läst hela serien och gillat :)

  5. bokdivisionen skriver:

    Ulysses på svenska – kanske. Markisen där har jag väldigt dålig koll på.

  6. glittervakuum skriver:

    Jag trodde jag var ensam om att inte läsa twiligt men denna Jerkan har visat att vi visst är flera. Hejja oss!

  7. Twilight går bort för min del också. Jag håller med om att Ulysses verkar tungläst, men jag blir ändå nyfiken på hur Joyce har fått ihop det! Någon gång ska jag nog ge den ett försök…

  8. Monika skriver:

    Ulysses dissekerades när jag gick i gymnasiet och jag fick ingen som helst lust att läsa den. Det har jag fortfarande inte :)

  9. Henrik Johansson skriver:

    Twilight har inte lockat mig hittills. Jag är nog lite äckelmagad och kommer antagligen inte läsa markisen. Ulysses kanske, vi får se.

  10. Sara Pepparkaka skriver:

    Jag säger inte att jag aldrig kommer att läsa någon av dom här tre (alltså, jag är nyfiken som en katt..) men särskilt högt på önskelistan ligger dom inte!

Kommentera

