Bokbloggsjerkan 20-23 juli

Fredag igen och Annika frågar vilka böcker jag skulle vilja se redan IDAG, om jag fick välja.

Hm, känner att jag har ganska fullt upp med de böcker jag redan har faktiskt. Så kan inte komma på någon titel som jag går och längtar efter.

Det jag kan säga är att det finns en del fantasy böcker jag går och väntar på. Överhuvudtaget är jag lite skeptisk till att påbörja en ny serie som endast första delen finns utgiven av. För jag vet ju att man alltid får gå och vänta på resterande delar och då kommer man av sig i berättelsen. Så de fantasy serier jag håller på med skulle jag gärna se att alla böckerna var skrivna och utgivna till. Så att man bara kunde läsa hela serien rätt igenom utan att behöva gå och vänta.

De serierna jag håller på med är  Lev Grossmans The Magicians, Holly Black The White Cat, Patrick Rothfuss Name of the Wind, George R.R. Martin Game of Thrones (fast den serien är väl kanske undantaget, eftersom det tar en halv evighet för mig att ta mig igenom en del och jag hittills inte har känt för att ge mig rätt på nästan efter det). Har bara skrivit första bokens titel i respektive serie här. Fler böcker finns ute i vissa av dem.  Men ja, annars är det väl fortsättningarna på de serierna som jag skulle önska var ute redan idag. Bara för att det är frustrerande att läsa en del och sedan vara tvungen att gå och vänta på nästa.

11 comments on “Bokbloggsjerkan 20-23 juli

  1. Kan bara hålla med om att man redan har fullt upp med böckerna som redan finns :)

  2. Monika skriver:

    Det där med att vänta på resterande delar i en serie, det är verkligen inte kul. Jag brukar helt glömma bort vad som hänt i de tidigare böckerna när väl nästa del kommer :)

    • fiberglasodin skriver:

      Ja, precis mitt problem. Känns som att man missar väldigt mycket detaljer som säkert återkommer i senare delar när det dröjer så länge innan man kan läsa dem.

  3. Henrik Johansson skriver:

    Jag gör lite tvärtom, tyvärr, jag läser helt kort och fristående, även om jag egentligen älskar serier och längre verk.

  4. Helenas bokhylla skriver:

    Jag håller med om att det är frustrerande att gå och vänta på sista böckerna i en serie. Ibland börjar jag därför inte en serie förrän alla böckerna är publicerade. Men med Game of Thrones blir det kanske väl lång väntan i så fall…

    • fiberglasodin skriver:

      Ja, game of thrones böckerna har ju funnits ganska länge nu och serien är fortfarande inte slut. Men det får man väl räkna med om varje bok är runt 900 sidor. Hade nog föredragit om de varit hälften så långa och kommit ut oftare i och för sig.

  5. Jag brukar också helst vilja ha hela serien uppdukat framför mig i bokhyllan innan jag börjar läsa. Men ibland kan man inte hålla sig från böcker som verkar bra. Jag har också med fortsättningen på The Name of the Wind + The Wise Man’s Fear som längtans-bok. Hoppas det inte dröjer för länge! Robert Jordans serie följde jag medan den blev skriven men det blev för svårt att hålla koll på alla personer mellan varven så jag la av. Sen gick han ju och dog och nu känner jag att om jag ska läsa den där serien till slut så får jag nog börja om från början, början-början med någon bok av en ny författare innan Wheel of Time sparkar loss.

    • fiberglasodin skriver:

      Följde också Jordans serie en gång i tiden, men blev alldeles för många böcker i den tyckte jag efter ett tag. Och det var också det att jag fick gå och vänta på nästa del hela tiden. Funkar inte riktigt för mig. Och risken finns ju altid att författaren går och dör ja.

  6. boktok73 skriver:

    Att ha hela serien att läsa på en gång är klart en fördel:)

  7. Carro skriver:

    Håller med Boktok73 :)

Kommentera

