Bokbloggsjerka 6-9 juli

I denna veckans bokbloggsjerka ställer Annika frågan: Vilket bokformat föredrar du?

Jag har två. Det först är danskt band. Känns som ett mellanting mellan inbunden och häftad. Inbunden light, typ. Jag gillar de mjuka pärmarna. Och flikarna! Love flikarna! Formatet är tåligare än pocketboken också. Man kan vika och böja lite hursomhelst och boken ser ändå ganska snygg ut. Och så blir den härligt ”uppblåst” efter att man läst den, alltså, kollar man på ryggen så ser man att sidorna liksom putar ut och trycker ut pärmarna. Det syns att den har blivit läst!

Tyvärr är det inte allt för vanligt med danskt band till skönlitteratur. Vad jag har hittat åtminstone. Sekwa gör fina böcker med danskt band, härliga att hålla i, härliga att läsa. Har hittat några danska band från Rámus också.

Den andra favoriten är storpocket. Mycket för att jag vande mig vid det då jag bodde i Irland och England för några år sedan. Storpocket var min favorit, helt klart, upp till att jag upptäckte det danska bandet. Så nu den fallit ner till andra plats.

Det format jag nog gillar minst nu för tiden är faktiskt pocket. Förr köpte jag massor av pocket men nu tycker jag bara att den är tråkig och faktiskt inte alltid så smidig då man ibland verkligen får trycka ut den för att få upp sidorna ordentligt. Framförallt om det är tjocka pocketböcker kanske.

Jag har även börjat köpa mycket mer inbundet än jag gjorde tidigare då det var helt uteslutet. Mest på grund av att det gick att få billigare i pocket. Men jag har nog börjat tänka om efter att jag läste Förlag- och bokmarknadskunskap, och nu har jag fullt av inbundna böcker. Fast egentligen är jag nog inte så förtjust i att läsa i inbunda böcker. De är hårda och omslagspappret går gärna sönder om man inte är försiktig (vilket jag inte är). Men det är nog favoriten i bokhyllan fortfarande.

Sammanfattningsvis kan sägas, eller snarare upprepas, att min favorit är danskt band. Mer än en pocket, mjukare än den inbundna boken.

6 comments on “Bokbloggsjerka 6-9 juli

  1. Cassandra skriver:

    Nu när jag har fått förklarat vad danskt band är så håller jag med om att det är ett väldigt trevligt format :D Kaninhjärta var ett danskt band och den ser ju fortfarande snygg ut även fast jag har tummat igenom den ett par gånger.

  2. Carolina skriver:

    Danskt band och storpocket – det var mina svar också! Mjukt och fint och smidigt, ändå fina i bokhyllan (speciellt danskt band). Och man kan knäcka ryggen lite fint och försiktigt så de ligger kvar med pärmarna på bordet när man läser. Jag gillade vanliga pocket förr men får nästan klaustrofobi nu när jag ska tränga in mig i den där förkrympta texten.

  3. Jag visste inte heller vad danskt band var förrän idag. :)

  4. 23 minuter skriver:

    Jag har själv inte hört talas om danskt band förrän idag men det låter väldigt smidigt :)

  5. Jag har också börjat gilla storpocket och håller alltid utkik efter det när jag ska köpa böcker… Smidiga men ändå lite ”mer bok” än en vanlig pocket… Perfekt :)

  6. boktok73 skriver:

    Danskt band är helt klart underskattat ännu idag. Jag gillar också det, betydligt bättre än pocket.

Kommentera

