Skriva i fortsättningen också?

För ett tag sedan fick jag möjligheten att prova på ett nummer av tidningen Skriva. Flera gånger tidigare har jag sneglat på den när jag är inne på Pressbyrån, men har aldrig kommit för mig att köpa denna tidningen förut, utan istället valt amerikanska Writer’s Digest.

Men det var kul att få testa ett nummer och jag blev faktiskt positivt överraskad. Så där på rak arm kände jag väl inte direkt att deckarskolan kanske skulle vara något för mig, men jag hade fel. Trots att största delen av numret fokuserar på en genre som jag själv varken är speciellt intresserad av att läsa eller skriva själv så kände jag att det var mycket som var intressant och som jag skulle kunna ha vidare nytta av.

Att få ta del av författarnas tips och råd var både upplyftande och skrämmande. Roslund & Hellströms kommentar om att de skriver på en synopsis 150 sidor, vilket tar dem ca 1 år, fick mig att vilja gråta och kasta in handduken (eller pennan och blocket -  ok, datorn) direkt. Kristina Ohlsson lugnade mig dock igen när hon berättade att hon skriver en ca 3 sidor lång synopsis. Men det var Johan Theorin som fick mig att vilja skriva när han pratade om hur viktig miljön är i berättelser. Och kanske borde jag oroa mig för att jag kände igen mig alltför väl i artikeln Januarisushi. Ja ja.

Blev faktiskt lite sugen på att hoppa på erbjudandet om prenumeration som kom med tidningen, kanske kan vara en bra följeslagare till höstens planer?

Tidningen Skrivas hemsida

Kommentera

